OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Sychravý, studený podzim. Žlutavou barvu listí dávno očesal vítr na černočernou kůru, kmeny stromů zbaveny ochranného zabarvení trčí k nebesům jako memento. Je ticho a tma… Jen meluzína hvízdá v komínech, její táhlý nářek burcuje ze spánku, nedá oka zamhouřit. Do bezměsíční tmy, až nahoře na kopci za vesnicí, září jasná vatra. Plameny olizují stíny podivných osob; shrbené stařeny, sešlé věkem, tančí přicházející zimě svůj vzdor, zapomenuté ve vlastním světě, zahleděné pouze do sebe. A tu vzduch prořízne silueta na koštěti. Nevěřícné špitání - nadšení, radost, úlek, zklamání, nenávist - to vše zračí vrásky v jejich tvářích, když se legendární německá čarodějnice po letech nepřítomnosti vrací mezi své. Na Sabat!
Mluvíme-li o čarodějnici, musíme ke STORMWITCH dodat ještě jedno jméno, a sice Andy Mück (alias Andy Aldrian). Jediný přeživší, to on má na svědomí letošní comeback, kterému určitě napomohlo i úspěšné vystoupení na prestižním festivalu ve Wackenu, to on obklopen novými spoluhráči přinutil starou „Bouři“ opět létat. A že se jí vzduchem neplachtilo vždy lehce. Po „nadšeneckých“ začátcích na dnes již kultovních plackách se dopracovala skutečného klenotu v podobě alba "The Beauty Of The Beast". Paradoxně tomu ji ovšem lidi mají nejčastěji spojenou až s následující "Eye Of The Storm". Zda je to díky titulní popině, když celá deska má hodně „vyměklou“ produkci, či snad díky předělávce Mozartova "Tureckého pochodu", mi zůstává tak trochu záhadou. Každopádně platí, že lepší startovní pozici skýtá východní Evropa, přece jenom máme asi k těm báchorkám tak nějak blíž. Kdo pamatuje na pradávný koncert v naší republice, který tehdy přenášela dokonce Československá televize, ví o čem mluvím! Padl ještě pokus o návrat s "War Of The Wizards" a "Shogun" (nikdo mi nevymluví, že takhle naprosto nedoceněná deska je skvělá, především díky práci kytaristy Damira Uzunovice, stačí poslechnout španělsky rozjetou "Seven Faces"), pak dlouhé ticho přerušené až výběrovkou "Priest Of Evil".
Od prvního hrábnutí do strun je jasné, že se vlastně nic nezměnilo. Charakteristický hlas, svébytné uchopení klasického těžkého kovu. Úvodní "Intro" volně vplouvá v následující "The Man Of Miracles" a ta, těžce sedíc na zadku, houpavou chůzí provokuje po vzoru dávných hitů. Na úvod nic moc. To titulní dvojka už je jiné kafe. Odpustíme-li si „stylový“ falzetový výkřik zpočátku, čeká nás povedená svižná skladba s pěkným refrénem. Vzpomínáte na "Russia´s On Fire"? Tak podobnou náladou disponuje i trojka "Jeanne D´Arc", střední tempo, sugestivní recitativ, když ženský hlas v refrénu spolehlivě funguje jako protiváha. "The Knights Of The Light" přináší rychlost, fungující refrén a zpěv bez zbytečného kvičení. Co víc si přát? No třeba hned následující "The Devil´s Bride". To je totiž jasně favorit celé nahrávky, skočná, středověkem přismahlá, hitůvka. Zvolnění má jméno "Nothing More", nechybí akustika, orchestrální aranže, procítěný zpěv i gradace. Roste s každým poslechem. "The House Of Usher" rozjíždí hororové kroky, ovšem jinak jde o typickou ukázku slušné, byť ničím oslnivé, skladby od STORMWITCH. Bohužel celý zbytek alba je na tom podobně a konec díky tomu vyznívá tak trochu do prázdna. Snad ještě rytmická "The King Of Terrors" zaujme, možná plíživá "My World" nebo zajímavé motivy v "The Altar Of Love". Každopádně berme v potaz návrat který nebyl zbytečný, byť kvalit zásadních děl, natož přelomového "Shoguna", nedosahuje.
Oheň stále ještě plápolá, slavnost však pomalu končí. Čarodějnice šourají nohy uschlou travou, když vše podstatné bylo již řečeno, nic se nedá vzít zpátky, nic se nedá odestát. Volíte-li mezi nimi tu nejspolehlivější, zkuste to s „Bouří“. Narozdíl třeba od takové babky „Pádokladívkové“ nepostrádá totiž jistou grácii, životní zkušenost a nemusí vykrádat cizí hroby. Ale teď už rychle košťata do rukou, úsvit je nedaleko!
Tak se nám vrátila, stará čarodějnice na starém koštěti. Sice již začíná pěkně pelichat, povadlé prsy už skorem courá po zemi, ale zuby drží, nevyklají se. Heavy metalová baba ještě neřekla své poslední slovo a to je dobře.
7 / 10
Andy Mück
- zpěv
Martin Winkler
- kytary
Fabian Schwarz
- kytary
Alex Schmidt
- klávesy
Dominik Schwarz
- basa
Marc Oppold
- bicí
1. Intro / Men Of Miracles
2. Dance With The Witches
3. Jeanne d`Arc
4. The Knights Of Lights
5. The Devil`s Bride
6. Nothing More
7. The House Of Usher
8. The King Of Terrors
9. Proud And Honest
10. My World
11. The Altar Of Love
12. Together
Season Of The Witch (2015)
Witchcraft (2004)
Dance With The Witches (2002)
Priest Of Evil (Best Of) (1998)
Shogun (1994)
War Of The Wizards (1992)
Live In Budapest (1989)
Eye Of The Storm (1989)
The Beauty And The Beast (1987)
Stronger Than Heaven (1986)
Tales Of Terror (1985)
Walpurgis Night (1984)
Vydáno: 2002
Vydavatel: Silverdust records
Stopáž: 54:16
Produkce: Martin Winkler
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.